Friday, August 19, 2011

Bahasa Melaka!


Ermmm.. mule-mule aku nk btola pade sape-sape yg tak tahu lg tu.. aku sebenarnye anak Jati Melaka. Melaka Maju 2010! Yeahhh! Bangga..bangga jadi anak Jati Melaka ni! hehehe.. Tunang aku lak orang Perak. so bile aku bkomunikasi ngn die ade jela yg die xbape nk phm kan.. same la ngn aku, bile die da kuar loghat die, langsung xfhm da..hehehe. Ok, entry kali ni aku tuju khas utk die supaya pas ni mudah die nk paham ape aku ckp.. tadela sibuk ckp aku wt ayat sendiri je! huhuhu.. Ayat-ayat Melaka ni akan kuar bile aku mmbebel2 ngn die! (kebanyakkan nye lah).. so meh aku terangkan sket sbanyk pasal Negeri Melaka dulu eh!

  Melaka terdiri dari 3 daerah iaitu Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin. Eh chop.. skg da tambah lg satu! Daerah Hang Tuah Jaya... Kire aku ni org daerah Jasin. Kalu korg nk tahu, org Melaka Tengah adlh org Melaka yang berketurunan campur-campur iaitu Baba, Portugis dan Chetti (bukan ceti bagi pinjam duit tu tau)..kebanyakkan nyela.. ni ape yg aku tahula... Mereka ni kalu becakap, mmg ikhlas sungguh. Korg ade xkawan-kawan area sne? kalu adelah.. korg jgn tekejut bila nt korg da lame xjupe mereka2 ni  atau korg da lame xdtg uma mereka...  mereka akan ckp cmni, " Lama kau tak datang, ingatkan dah mampos !" hehehe.. So korg sabar jela tau, tu tanda2 kemesraan sejati mereka-mereka ni... ^_^

Patu, bagi org Melaka yg dkt dgn daerah Alor Gajah lak kebanyakkan nye dipengaruhi dgn slang ala2 Negeri Sembilan... aku pn xbape nk fhm kalu dorg ckp.. sb nye aku Melaka bahagian Selatan sket..

Bagi org Melaka daerah Jasin lak  ckp cmne eh.. aku pn xtahu nk terangkn cmne slang dorg.. ape yg aku tahu kebanyakkan dorg ni akn mngeluarkn sesuatu perkataan patu akhirnya mesti ade uuuuuu..Cth perkataan..."Ulau Melengkau Ats Pagau"..yg sebtol nye cmni.. "Ular Melengkar Atas Pagar!". 

Ok la, xtahu nk cocet-cocet ape lg, kat bawah ni aku terangkan perkataan2 dan maksud yg besa org Melaka gunakan.

Kamus Bahasa Melaka: ^_^

Kensal : Tuala
  1. Godak : kacau, bancuh. Contoh ayat: "Tam, air teh ni kau dah godak ke belum?"
  2. Kumbah : Menyepahkn sesuatu benda. Contoh ayat: "aku baru je kemas baju, ko dah kumbah balik"
  3. Tegak : Kebanyakkan org bile nk bto direction kata jln lurus@ jln  terus kedepan. Tp org melaka kata jln tegak.. (ni besa aku kne gelak ngn tunang aku bile aku bg direction kt die! Dush..dushh..)
  4.   Hawau : Lebih kurang macam perkataan “tak guna betul kau ni”
  5.  Kahau : Cakap kasar
  6. Lahanat, Lahabau & Sial : (Lahanat dan lahabau berasal dari percampuran budaya Arab di Melaka sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka). Contohnya, lakh khabar dan akhirnya menjadi lakhabau. Maknanya tidak dengar khabar. Ayat mudahnya, “Joyah, lahabau kau, ingat dah mati” (Maksudnya : Joyah lama xdgr khabar@berita, ingat dah mati).
  7. Mentedarah, mencekik : Makan
  8. Kepau : Sepah ( contohnya, ko suka betul buat kepau kat dalam bilik aku!)
  9. Dak : Biasa digunakan apabila memanggil nama seseorang. Contohnya : kau kenal dak Dila, duk kat belakang rumah dak Nas..
  10. Gobok : Almari
  11. Membongkang : tidur yang amat lena. 
  12. Nau : Longat nau, Besau nau,  Kecik nau, jauh nau, tinggi nau. Agaknya dari pekataan Benar@Benau kot..hehehe
  13. Lopak : Pencil box
  14. Tiak : Panggil 
  15. Bongkau : Pergi/Berambus. Contoh ayat :  "Bosan la dok sini. Apa lagi jom bongkau"
  16. Menonong : jln x pndg kiri kanan..
  17. Tak semenggah : tak senonoh... 
  18.  belo : bodoh
  19.  Madang : Contoh ayat : "Kalau aku gi makan, madang je ko ikut"
  20.  Sangap : menguap
  21. Dedau : panas badan
  22. Berkecah : bersepah
  23. Godok : rodok
  24. Gebau : gebar(blanket)
  25. Basah lokos : basah lencun
  26. Belenging : tak pakai baju
  27.  Hujan petus : hujan lebat 
  28.  Lacak : Pijak
Ada banyak lagi.  Tapi ni jela beberapa perkataan yg aku igt.. Byk2 kang lupa lak kn. so blaja slow2 ye! sebelum aku terlupe, org Melaka kalu sebut pekataan yg ujungnya berakhir dgn huruf A mesti sesuka suki dorg tukar kepada huruf E kan.. kemudian meleret pulak tu. Contoh?  Contoh ayat : "Ko nak pergi mane……..Yele………Ikut suka hati ko le………".. Satu lagi kalu sesuatu perkataan tu berakhir dengan huruf R, maka akan ditukarkan kepada huruf U mcm aku da ckp td.  Contoh Ayat : "ular jadi ulau, keluar jadi keluau, pasar jadi pasau".

Tapikan, kat sini aku nk tegaskn la kat korg.. kalu dr ape yg kite nampak sgala perkataan yg dikeluarkn oleh Orang Melaka ni ade la nmpk cm kasar sket kn.. tapi  tak semua orang Melaka kasar tau.. Kasar-kasar dorg ni baik ati tau! hehehe.. kalu xcaye cer cr kawan org dr Melaka, tak pn cari la bf/gf org Melaka.. patu try cr gado ngn dorg! sure setepek korg dpt! tp pastu baik da die.. ckp je pungpang pungpang.. tp ati baik..heheh.. yeke?? korg judge jela sendiri! hehehe..Ok bye!

[Catatan : Tetibe rindu Melaka!]

Salam Perkenalan, 

Norliza Nordin

4 comments:

nErRy-nAtAsHa said...

ok nice~nama aku pun terlibat dlm entry ko ni erk...hawau jerk...
so,bg org2 luar,bayk kan bersabau la erk bile bercakap dgn or berkawan dgn org mlk ni..tp kitaorg mmg baekkkk....hehehhehe

Norliza Nordin said...

btol2! kalu xcaye meh kawan ngn kteorg! btol xnas!..hehehe..wei..ko xfollow lg blog aku ni..:(

topan said...

pasni leh le liza wat kamus bahasa Melaka.... hehehe....

Norliza Nordin said...

hehehe..Insya Allah.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...