Sunday, July 17, 2016

Beli Oven Untuk Buat Kuih Semperit Buat Pertama Kalinya

ini kisah ramadan aritu. Raya tahun ni icik abam kemain rajin nak buat kuih raya. Pada mulanya aku memang tade halangan, aku pun macam belum pernah buat kuih raya pun hahahha. Masa izinkan tu tak terpikir pulak pasal oven ke ape ape alatan berkaitan nak buat kuih ni, sebab aku pikir boleh pakai oven microwave kat rumah aje. Tapi tuptup icik abam cakap macam tak boleh nak gune microwave oven tu, so kena cari oven baru nak membakar katenye.. Okeelaa, beli yang kecik aje bagi aku. Sebab kat rumah ni macam tak bape nak luas kalau nak disumbatkan barang barang yang setahun sekali aje nak diguna ni. hihihi


Al-kisahnya, ade sehari tu aku berbuka kat luar tanpa icik abam. Aku suruhlaa die pegi berbuka luar kat Aeon. Kena pulak time tu member day, so banyak barang yang murah. Tu yang kemain die merembat oven 52 besar ni haaa.. Amek amek aku kat Saloma nengok seat belakang dah penuh. Nak letak dalam bonet tak muat katenye.. Waduh waduhhh buat hal pulak lakik aku ni kalau diberi peluang shopping sensorangggg.. Perjanjian bagi beli yang kecik je.. huhuhu


Okeelaa kite tutup pasal tu, kalau nak sambung bebel ni memang jenuh lak kan.. Ini merupakan pengalaman pertama aku nak buat kuih raya. Pada mulanya memang kemain excited laa, maklumlaa baru nak try. Icik abam memang dah ade pengalaman buat kuih bagai tapi buat semperit ni belum lagi. So resepi kami mintak kat pakcik google dan sedikit bantuan dari kakak ipar aku.


Rupanya nak buat semperit ni ade macam macam resipi. Pening gak nak pilih resepi mane satu.. Ade yang letak susu laa ade yang takyah letak susu laa. So bila dah banyak resipi camtu, icik abam try acuan dengan tade susu dulu. Bab bab bacuh acuhan ni memang 100% icik abam yang buat. Kalau kena kat tangan aku masak tak jadilaa kuih semperit tu.. hahaha


So ni antara bahan bahan untuk membuat Kuih Semperit Tradisional:

1. Buttercup - 375g (1 setengah blok)
2. Tepung gandum - 1setengah cawan
3. Tepung kastard - 1 cawan
4. Tepung jagung - 2setengah cawan
5. kuning telur - 3 biji
6. Esen vanilla - 1 sudu kecil
7. Gula - 1 setengah cawan


Cara-cara membuatnya pulak seperti langkah dibawah:

1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah celsius
2. Ayak tepung jagung, kastard, gandum supaya tepung tidak berbiji.
3. Pukul mentega dan gula (tidak perlu sampai kembang)
4. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. kacau hingga rata menggunakan spatula atau senduk.
5. Masukkan campuran tepung ke dalam campuran di atas


Eh sebelum tu nak bagitahu, korang boleh letak ape ape topping yang korang suka kat atas kuih tu. Macam kami pada mulanya kami letak gegula kecik kecil tabur atas tu, pastu kami letak white chocolate chip pulakk. Yelaa untuk makan sendiri kann so ikut citarasa tekak sendirilaa lebeyyy hihihi..


Alhamdulillah berjaya kami buat Kuih Semperit.. Dah abes acuan tanpa susu ni, icik abam try buat acuan baru dengan susu pulak. Bagi aku dua dua sedap... hihihi




Salam Perkenalan,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...